Work-life balance

Designed by „Freepik”

 

Idea work-life balance narodziła się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w Wielkiej Brytanii. Był to okres intensywnego rozwoju dużych organizacji i korporacji. Nadmiar obowiązków, przepracowanie, ponad normatywna ilość godzin spędzonych w pracy, stres zaczął odbijać się nie tylko na zdrowiu pracowników ale i na jakości ich pracy. Pracodawcy zauważyli, że ilość przepracowanych ponad normę godzin wcale nie wpływa pozytywnie na wydajność, kreatywność i zaangażowanie pracowników. Skutki braku równowagi pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym zaczęli odczuwać wszyscy, wtedy to właśnie narodziła się koncepcja życia w zgodzie z zasadą work-life balance, która stawia za cel znalezienie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Z badania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że Polacy są 7. najbardziej zapracowanym narodem spośród 35 państw OECD. Dłużej od nas pracują jedynie Chilijczycy, Rosjanie, Grecy Koreańczycy, Kostarykańczycy i Meksykanie. Wyniki dają więc obraz Polaków jako zapracowanego narodu. Z jednej strony zakorzeniona jest u nas idea człowieka pracy, oddanego w pełni swoim zawodowym obowiązkom, człowieka zapracowanego z drugiej jednak strony takie podejście niesie za sobą skutki uboczne. Jakie jednak osobiste konsekwencje ma dla nas brak zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym ? Co zrobić żeby pracował dobrze ale bez poczucia straty a przede wszystkim zachowania równowagi pomiędzy praca i nauka a życiem prywatnym.

  1. Mniej znaczy lepiej.

Nadgodziny, praca ponad normę, nauka po nocach. Przyzwyczajeni jesteśmy do idei pracy ponad wymiar, jednak czy faktycznie ona przynosi zadowalające rezultaty? Okazuje się, że zwiększenie liczby przepracowanych godzin nie przekłada się na efektywność ich realizacji co więcej najnowsze badania wskazują, że zmniejszenie ilości roboczogodzin wpływa korzystniej na rezultaty pracy i wydajność pracowników. W Polsce 6 godzinny dzień pracy to jeszcze utopia ale wiele zagranicznych firm testuje już 6 godzinny dzień pracy przy zachowaniu takiego samego wynagrodzenia jak w 8 godzinnym trybie z pozytywnym rezultatem. Okazuje się że wypoczęty, zrelaksowany pracownik jest w stanie wykonać więcej zadań w krótkim czasie, a co więcej skrócony czas pracy  przekłada się pozytywnie na motywację pracownika, koncentrację i kreatywność. Niedawno forma Microsoft testowała skrócenie czasu pracy swoich pracowników z 5 do 4 dni roboczych, wynikiem było zwiększenie wydajności pracowników o 40 procent oraz zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych o 23 procent.

https://www.f5.pl/futopia/6-godzinny-dzien-pracy-takie-rozwiazanie-wprowadzila-polska-firma-jego-efekt-przerosl-oczekiwania

  1. Zachowanie równowagi pomiędzy pracą, nauka a życiem prywatnym pomaga zachować lepsze samopoczucie, obniżyć poziom stres, a co za tym idzie utrzymać organizm w lepszym stanie zdrowia. Mając więcej czasu dla siebie możemy lepiej o siebie zadbać, o naszą dietę oraz zdrowie fizyczne oraz psychiczne oraz skupić się na najważniejszych momentach w naszym życiu.
  2. Brach zachowania zdrowej równowagi działa dwutorowo, nadmiar pracy generuje stres, wyczerpanie i pogarszanie jakości pracy. Z kolei niedobór zajęć i spędzanie czasu wolnego bezproduktywnie przez wiele godzin wpędza w poczucie stagnacji. Sprawdza się zasada złotego środka i nie popadanie w skrajności. Warto więc przyjrzeć się nie tylko swojej pracy ale i temu w jaki sposób spędzamy czas wolny.
  3. Człowiek nie sama pracą żyje. Pozytywnym aspektem zachowania zdrowej równowagi pomiędzy pracą, nauką a życiem prywatnym jest możliwość rozwijania po za obowiązkami swoich pasji i zainteresowań. Dodatkowy rozwój w innych interesujących nas dziedzinach nie tylko daje nam poczucie satysfakcji, poszerza nasze horyzonty i poprawia nasz nastrój ale również pozytywnie przekłada się na jakoś wykonywanej przez nas pracy.
  4. Owocowe piątki, karta sportowa, elastyczny czas pracy, wyjazdy integracyjne.. coraz częściej pracodawcy kuszą swoich potencjalnych pracowników dodatkowymi benefitami. Pracodawcy, którzy dbają o life work balance swoich pracowników nie tylko są przez nich lepiej oceniani dzięki czemu udaje im się przyciągnąć i utrzymać w firmie najlepszych specjalistów.

Co więc zrobić dla zachowania zdrowej równowagi pomiędzy swoimi obowiązkami a czasem wolnym ? Odpoczywaj regularnie. Jeśli wydaje Ci się, że jesteś jak baterie Duracell i nigdy się nie kończysz, uwierz że każdy ma swój limit. Zamiast doprowadzać się do totalnego wyczerpania, lepiej regularnie podłączyć się do ładowania. Doskonałym resetem jest z pewnością zmiana otoczenia, może weekendowy wyjazd lub dłuższa wycieczka, może wypad na rower albo nad jezioro niezależnie od możliwości potrzeb faktem jest, że życie w ciągłym pędzie i stresie może doprowadzić do totalnego wyczerpania, regularny odpoczynek jest więc niezbędny aby zachować work life balance. Jeśli szukasz inspiracji jak spędzić czas wolny albo jaką aktywność wybrać przeczytaj artykuły z serii ABK na Chilloucie.

 

https://lifearchitect.pl/na-czym-polega-work-life-balance/

https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/3-zasady-work-life-balance-ktorych-lepiej-nie-lamac/

https://rosnijwsile.pl/7-krokow-do-osiagniecia-rownowagi-miedzy-praca-a-zyciem-prywatnym/

https://interviewme.pl/blog/work-life-balance

 

Bogumiła Pacześ – psycholog, doradca zawodowy

Podziel się
Praca Gowork.pl Kariera UMED Employear Praca.pl Pracuj.pl Adzuna Pracuj.pl E-pracodawcy Kariera-UMED InterviewMe Gazetapraca.pl Semestr dlaStudenta.pl deMedici.pl Zarabiaj.pl Jobs.pl Portal-Medica