Poszukiwanie pracy – wskazówki

W czasach, gdy wykształcenie wyższe nie zawsze jest gwarancją zatrudnienia, warto pracować nad swoją pozycją na rynku pracy już w trakcie studiów. Najlepszymi sposobami jest rozwijanie kompetencji miękkich, członkostwo w organizacjach studenckich, zdobywanie doświadczenia w trakcie praktyk, nauka języków obcych. Ciągły rozwój to wymóg współczesnego, wymagającego rynku pracy. Zainwestuj w dobre kursy, szkolenia, warsztaty.
Działania te pozwolą wyraźnie zwiększyć szanse w poszukiwaniu satysfakcjonującej pracy.

Co jeszcze możesz zrobić by podnieść skuteczność działań poszukiwania pracy? Od czego zacząć – pamiętaj, że poszukiwanie pracy to bardzo ciężka praca :).

 

  1. Analiza mocnych i słabych stron.

Do powyższej analizy służy narzędzie coachingowe, zwane Analizą SWOT (więcej informacji możesz uzyskać tu  https://abk.umed.pl/analiza-swot/).  Analiza ta obejmuje cztery części. Pierwsza z nich pozwoli Ci zyskać rzetelny wgląd w Twoją sytuację zawodową, uświadomić sobie mocne strony, atuty i zasoby stanowiące solidną bazę  wartości rynkowej. Druga pozwoli określić słabe strony, czyli obszary wymagające poprawy, rozwoju. Trzecia część to identyfikacja stojących szans, możliwości, realnych perspektyw, a dzięki czwartej części zidentyfikujesz potencjalne zagrożenia, trudności, przeszkody na drodze do celu.

Bazując na swoich mocnych stronach, potencjale i zasobach, masz bardzo duże szanse na sukces. Ich świadomość ułatwi Ci budowanie kariery zawodowej, wybór profesji i interesującej Cię branży a odpowiednia analiza potrzeb rynku pracy ułatwi Ci odpowiednie dopasowanie.

 

  1. Analiza ścieżki kariery i aktualnej pozycji na rynku pracy.

Koniecznie wyciągnij wnioski z przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej oraz z podejmowanych kroków  w tym obszarze. Sprawdź co działa najlepiej, co słabo, a co w ogóle nie przynosi zamierzonych efektów. Odpowiedz sobie na pytania:

Co muszę zacząć robić?

Czego muszę robić więcej?

Czego muszę robić mniej?

Co muszę przestać robić?

Zgodnie z zasadą Pareta,  zdiagnozuj swoje 20% skutecznych działań, które do dziś przynosiły Ci w karierze zawodowej najlepsze rezultaty i zwiększ ilość i częstotliwość tych działań, usprawnij je, a Twoje pozytywne efekty wzrosną.

 

  1. Atrakcyjna wizytówka.

Składają się na nią dokumenty aplikacyjne. Wiesz już, że CV powinno być odpowiednim formacie, konkretne, atrakcyjne graficznie, zawierające słowa kluczowe, poprawne gramatycznie i stylistycznie, zawierające odpowiednie zdjęcie, aktualne dane kontaktowe oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Pamiętaj, by Twoje CV było spersonalizowane, czyli tworzone pod konkretne stanowisko, branżę, zamiast tworzenia jednego uniwersalnego dokumentu, który będziesz wysyłać na różne stanowiska i do różnych firm.

 

  1. Profil w Internecie.

Proces poszukiwania pracy może również ułatwić założenie rozbudowanego i przemyślanego profilu na portalach typu GoldenLine, LinkedIn (więcej informacji https://abk.umed.pl/networking/).

 

  1. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Oprócz przygotowania merytorycznego zadbaj także o swój zewnętrzny wizerunek. Techniki autoprezentacyjne są bardzo istotne podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Strój powinien być schludny, stonowany. Zadbaj o to by być punktualnym, pewnym siebie, kulturalnym. Przed rozmową jeszcze raz zapoznaj się z opisem stanowiska, oczekiwaniami, zakresem obowiązków, misją oraz wartościami firmy.

 

  1. Dostarczanie dokumentów aplikacyjnych.

Warto wysyłać dokumenty do firm, które Cię interesują, ale w danej chwili nie prowadzą rekrutacji. Nigdy nie wiadomo, kiedy zwolni się interesujące stanowisko, a może już kogoś poszukują i wtedy masz szansę wyprzedzić konkurencję i jednocześnie wykazać się  inicjatywą i aktywnością w poszukiwaniu pracy. Sporo firm daje tez kandydatom możliwość stworzenia swego CV w zakładce ,, Kariera”.

 

  1. Sieć kontaktów.

Staraj się uczęszczać na konferencje i szkolenia branżowe. W ten sposób możesz poszerzać zasięg swoich kontaktów z ludźmi z branży. Udział w tego typu wydarzeniach może dać ci także możliwość poznania ewentualnych  pracodawców. Informuj znajomych, przyjaciół, że szukasz pracy. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów poszukiwania pracy, ponieważ pracodawcy często poszukują osób zaufanych, sprawdzonych, z polecenia innych pracowników (tzw. ukryty rynek pracy).

 

  1. Targi pracy.

To często świetna okazja, by bliżej poznać firmy, jakie Cię interesują, porozmawiać z ich przedstawicielami, popytać o warunki, wymagania, kogo szukają, przed jakimi stoją wyzwaniami, jakich ludzi chcą zatrudniać. Masz wtedy możliwość złożenia aplikacji i zdobycia pracy.

 

Pamiętaj, że każde działanie oraz kolejne rozmowy kwalifikacyjne to dla Ciebie okazja zdobycia nowego doświadczenia. Im więcej go zyskasz tym swobodniej będziesz się poruszał w tym obszarze. Pamiętaj aby w procesie poszukiwania pracy być konsekwentnym i cierpliwym.

 

Jeśli chcesz zweryfikować swoje dokumenty aplikacyjne zapraszam do wypełnienia formularza zgłoszeniowego https://abk.umed.pl/studenci/doradztwo-zawodowe/

Podziel się
Praca Gowork.pl Kariera UMED Employear Praca.pl Pracuj.pl Adzuna Pracuj.pl E-pracodawcy Kariera-UMED InterviewMe Gazetapraca.pl Semestr dlaStudenta.pl deMedici.pl Zarabiaj.pl Jobs.pl Portal-Medica