W sklepach stacjonarnych i internetowych dostępnych jest wiele narzędzi, które wykorzystane są w coachingu przez profesjonalych coachów jak również przez trenwrów, psychologów i doradców zawodowych. Do naj popularniejszych należą KARTY i KOŚCI. Wszystkie te narzędzia czerpią z metafory, która jest niezwykle silnym i skutecznym instrumentem.
Dobrze dobrana metafora buduje w nas obrazy, które bardzo sugestywnie oddziałują na emocje, myśli, uczucia, sprawiając, że otwiera się w umyśle wiele „klapek”, które dają dostęp do nowej wiedzy o sobie, o tym jak funkcjonujemy świecie, jakie nawiązujemy relacje.
Zalety stosowania metafory:
– pozwala na wyrażenie uczuć, emocji, myśli, o których trudno mówić , których często sobie nie uświadamiamy, których nie potrafimy nazwać wprost.
– pozwala na zdystansowanie się od swoich myśli, daje możliwość spojrzenia na problemy z boku.
– ułatwia mówienie o rzeczach trudnych, bolesnych.
– pozwala ujrzeć siebie w tej metaforze. Zobaczyć i zrozumieć w jakim schemacie funkcjonujemy, co go ogranicza, w czym tkwi problem. A kiedy to nastąpi, zmienia się pojmowanie problemu, wzrasta umiejętność decydowania i podejmowania działań.
W temacie konkretnych narzędzi wykorzystujących metaforę, każdy może wybrać z wielu dostępnych na rynku opcji. Warto wspomnieć, że rozpiętość cenowa przy wybieraniu takich narzędzi jest bardzo duża, a narzędzia te mogą być wykorzystywane zarówno w pracy „sam ze sobą” jak również na sesji coachingowej „klient – coach”. W związku z dużym nasyceniem rynku tego typu narzędziami, warto zastanowić się nad kupnem takiego, który będzie odpowiadał naszym indywidualnym potrzebą, ewentualnie wyprówbować narzędzie po jego wyporzyczeniu z dostępnych już w Polsce wyporzyczalni gier.
Poniżej prezentujemy tylko nieliczne narzedzia (karty, gry, kości), które w żaden sposób nie wyczerpują olbrzymiej oferty dostępne w sklepach.
KOLORY METAFORY – Karty pomagają w pracy z wartościami – zawierają całe mnóstwo wartości wypisanych na plastikowych tabliczkach, które można dopasowywać/łączyć/mieszać z fotografiami i z całym mnóstwem coachingowych pytań.
DIXIT – Rysunki tworzące popularną grę DIXIT to kolejny faworyt do pracy z obrazem. Wielobarwność tych kart, ich bajkowość jest zachwycająca. Mają w sobie mnóstwo symboliki, pozwalają pracować na poziomie wartości, przekonań, a także tożsamości i życiowej misji.
TAN DOO KLANZA – Narzędzie do pracy z relacjami. Karty Klanzy to niejako akwarelowe obrazy, niedopowiedziane pociągnięcia pędzlem, które dają przestrzeń do głębokiej pracy. Druga talia z obrazkami to różnorodne dziwaczne znaki drogowe.
STORY CUBES – Kostki, dzięki którym można opowiadać historię, które służą jako inspiracja do generowania opcji, które wnoszą dyskretne i takie niedosłowne „nowe”.
KRYZYSK – Bardzo ciekawe narzędzie oparte o metaforę podróży. Składa się z pięknej mapy, karteczek z zasobami i z książki z ciekawymi krótkimi historiami. Polecany do pracy z wizją, albo kiedy trzeba przyjrzeć się zasobom, mapę do wyznaczania kolejnego celu.
FACES – Gra składa się z 99 czarno-białych zdjęć twarzy. Tak różnorodnych – wiekowo, etnograficznie i emocjonalnie, że narzędzie staje się uniwersalne i poruszające głębokie struny w każdym kto z niego korzysta. Świetnie nadają się do pracy w tematach wartości, tożsamości, rodziny, korzeni i zgłębiania tematów odmienności i inności.
ARCHETYPY MARKI – Narzędzie składa się z kart opisujących charakterystykę danego archetypu i obrazujący go rysunek. Możemy poprzyglądać się jakie archetypy są nam najbliższe, jakie dalsze i co z tym zrobić. Świetnie działa, gdy chcemy dookreślić swój pomysł na działania marketingowe, gdy chcemy zadecydować jak i gdzie pisać o sobie, swojej marce.
Metafora, którą posługuą się powyższe narzędzia jest bezpieczną pracą nazywania tego, co stanowi wewnętrzny świat nas samych. Praca z metaforą to otwieranie drzwi do naszego wnętrza. Dzięki obrazom jakie tworzymy, uświadamiamy sobie swoje schematy myślenia i perspektywę patrzenia na cel, do którego podążamy. Za pomocą metafory zawsze łatwiej nazywać trudne emocje. Należy jednak osadzić metaforę, po wcześniejszym jej rozbudowaniu i pogłębieniu, w rzeczywistości. Metafora jest tylko narzędziem dotarcia do sedna.
Pytania i odpowiedzi: Szukasz porady dotyczącej tego narzędzia? A może chciałbyś zapisać się na sesję coachingową? – napisz:
Michał Okrasa – Coach, Trener, Doradca zawodowy – michal.okrasa@umed.lodz.pl