Mózg nasze główne centrum dowodzenia, w tej ważącej niewiele więcej niż siatka ziemniaków , galaretowatej bryle kryje się nasze główne centrum dowodzenia, składające się z ponad 14-16 miliardów neuronów w samej korze mózgowej. Jednak czy ten nasz komputer pokładowy to tylko niczym Excel maszynka do analitycznego przetwarzania danych, a może coś więcej ?? Czy jest tam miejsce na myślenie nieszablonowe, twórcze i kreatywne ? Wydawałoby się, że w zawodach niezwiązanych z działalnością twórczą myślenie kreatywne nie jest potrzebne. Jednak czy na pewno ? Czy kreatywność to tylko umiejętność artystyczne ? Otóż nie !. Kreatywność może objawiać się na wiele sposobów i nie koniecznie musi być związana działalnością twórczą. Kreatywność oznacza bowiem umiejętność wychodzenia po za schematy myślowe, sięganie dalej, umiejętność myślenia nieszablonowego i znajdywania rozwiązań, innowacyjność i otwartość na zmiany. Obalmy więc ten mit raz na zawsze, że kreatywność jest wyłącznie zarezerwowana dla artystów !
Każdy z nas ma możliwość rozwijania swojej kreatywności. Nawet najbardziej zagorzali analitycy moga to zrobić, wystarczy pobudzić prawą półkulę mózgu odpowiedzialnej za myślenie dywergencyjne poprzez serię ćwiczeń. Myślenie dywergencyjne to bowiem umiejętność tworzenia kreatywnych rozwiązań tego samego problemu. Przykładowo w tak zwanej Burzy mózgów generujemy najwięcej rozwiązań dla tego samego problemu, kiedy wyrzucimy swoje pierwsze pomysły to dalej już zaczyna się proces uwalniania naszego umysłu z więzów myślenia typowymi rozwiązaniami i zaczyna się proces kreatywny. Należy pamiętać, że na tym etapie nie ma hamulców, nie ma głupich odpowiedzi, należy wypisać wszystko co przyjdzie nam do głowy, weryfikacja naszych pomysłów czy są one czy nie następuje na późniejszym etapie.
“Kreatywność to inteligencja, która dobrze się bawi.” Albert Einstein
Warto więc w procesie kreatywnym zapomnieć o hamulcach i wyzwolić się z więzów typowych rozwiązań. Innowacyjność, myślenie po za schematami, zdolność do krytycznej oceny, kreatywność to kompetencje przyszłości, które będą doceniane przez pracodawców. Czemu więc tak mało kreatywności w szkołach, skoro rynek pracy łaknie ludzi innowacyjnych? Dobra wiadomość jest taka, że można wykształcić ją samemu. W jaki sposób ?
Ćwicząc prawą półkulę !
A na koniec, nie daj zabić swoje kreatywności tak jak Alike. Obudź w sobie dziecko i uwolnij swój twórczy potencjał 🙂
dowiedz się więcej na:
https://pieknoumyslu.com/myslenie-dywergencyjne-jak-rozwijac/
https://szynkowski.eu/synektyka-analogie-i-tworcze-rozwiazywanie-problemow/
Autorka tekstu: Bogumiła Pacześ, psycholożka, doradczyni zawodowa