Napisanie dobrego CV wymaga mnóstwa czasu i pracy. W końcu trzeba pochylić się nad swoją dotychczasową karierą i wyselekcjonować z niej to, co może być najbardziej cenne dla Twojego potencjalnego pracodawcy.
Jednak nie myśl, że CV wystarczy przygotować tylko raz, a potem wysyłać je odpowiadając na rozmaite oferty pracy. Żeby Twoje dokumenty aplikacyjne były skuteczne, trzeba je często edytować – w zależności od konkretnego ogłoszenia.
CV nie jest dokumentem, który można przygotować raz i zapomnieć o jego edycji. Nawet doskonałe CV nie jest wytrychem, który otwiera każde drzwi. Żeby rekruter zwrócił uwagę akurat na Twój życiorys, konieczna jest jego personalizacja. Co to znaczy? Otóż chodzi o dostosowywanie poszczególnych elementów w CV do specyfiki konkretnej oferty pracy.
Taka personalizacja może być niezbędna wtedy, gdy:
Na różnych etapach budowania kariery może pojawić się konieczność edytowania rozmaitych sekcji w życiorysie. Niekiedy będzie to krótkie podsumowanie zawodowe, czy dział dotyczący umiejętności – a nieraz może pojawić się konieczność wspomnienia o zakończonych etapach edukacji lub zmianie pracy.
Jeżeli zakończysz pewien etap w swojej karierze – takie informacje powinny zostać zaktualizowane w CV. W końcu informacje podawane w dokumentach aplikacyjnych powinny być aktualne i zgodne ze stanem faktycznym. Jednak modyfikacje CV warto wprowadzać nie tylko wtedy, gdy zaczynasz aktywnie poszukiwać pracy. Dobrze jest robić to na bieżąco – nawet, jeżeli aktywnie nie poszukujesz pracy.
Warto jest mieć aktualne CV pod ręką – dzięki temu jesteś w stanie szybko zareagować na ofertę, która wyświetli Ci się np. na portalach społecznościowych czy w reklamie w Internecie. W końcu możesz znaleźć pracę marzeń nawet wtedy, gdy jej aktywnie nie szukasz. Gdy pojawi się okazja, warto działać szybko.
Podczas tworzenia CV warto zadbać o to, aby mieć dostęp do pliku roboczego – czyli dokumentu, w którym możesz na bieżąco nanosić zmiany. Dzięki temu jesteś w stanie szybko zaktualizować życiorys, wyeksportować gotowy plik w formie PDF i wysłać go w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę.
Jednak w rzeczywistości często zdarza się sytuacja, w której plik roboczy… gdzieś się zagubi. Być może został on usunięty podczas robienia porządków na pulpicie, a może masz go na innym komputerze, do którego aktualnie nie masz dostępu.
Gdy masz jedynie CV w formie pliku PDF, nie oznacza to, że aby wprowadzić zmiany musisz tworzyć cały życiorys od nowa. Choć PDF to format, który nie jest przeznaczony do edycji – a do drukowania czy prezentowania treści – to jednak, istnieją możliwości jego szybkiej modyfikacji.
Żeby móc edytować plik PDF potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie. Wiele powszechnie stosowanych edytorów tekstów ma wprawdzie możliwość eksportowania do pliku PDF, jednak nie ma możliwości jego edytowania.
W takiej sytuacji niezwykle pomocny może okazać się darmowy edytor PDF od Canva. Nawet, gdy plik roboczy gdzie się zagubił, możesz po prostu zaimportować gotowe CV do programu (przeciągając je do otwartego projektu). Następnie jego poszczególne elementy zostaną rozpoznane, a Ty będziesz w stanie szybko edytować poszczególne sekcje.
Po zaimportowaniu pliku PDF możesz np.:
Wszystkie te rzeczy możesz zmodyfikować nawet nie mając dostępu do pliku roboczego, z którego eksportowane było CV. Potem wystarczy je zapisać do pliku PDF i wysłać wraz z wymaganymi dokumentami aplikacyjnymi
Pamiętaj, że poszczególne elementy dokumentu nie zawsze są w stanie być perfekcyjnie odczytane – wiele zależy od tego, w jaki sposób przygotowany był sam plik. Warto jednak spróbować, ponieważ taka edycja pliku PDF zajmie z pewnością o wiele mniej czasu niż przygotowanie całego życiorysu od nowa.
Podsumowując – CV musi być stale dopracowywane. Jeżeli chcesz, żeby taki dokument faktycznie przekonywał do Twojej kandydatury – warto zadbać o to, aby był on aktualny i dopasowany do danego ogłoszenia o pracę. W związku z tym edycja plików PDF może być w wielu przypadkach naprawdę pomocnym rozwiązaniem.