Ostatnie miesiące pokazały, że kryzys gospodarczy mogą wywołać nie tylko wojny i spekulacje ale również katastrofy naturalne i choroby. Zatem wszyscy którzy myślą o zakładaniu własnej działalności muszą wziąć pod uwagę kolejne czynniki wpływające na ryzyko działania przedsiębiorstwa.
Pandemia pokazała, że niektóre z dotychczasowych sposobów świadczenia usług nie sprawdzają się i wiele firm z tego powodu upada. Co zatem można zrobić aby zmniejszyć ryzyko bankructwa?
Planować!
W 1957 Harry Igor Ansoff opublikował artykuł „ Strategie dywersyfikacji ” w Harvard Business Review. W artykule tym przedstawił narzędzie pozwalające w szybki i prosty sposób określić którą strategię rozwoju przedsiębiorstwa wybrać. Narzędzie to nazwane zostało Matrycą Ansoffa.
Na czym polega każda ze strategii?
Strategia Penetracji rynku. Stosuje się ją w przypadku, gdy przedsiębiorstwo może rozwijać się na dotychczasowych rynkach oferując na nich obecnie posiadane produkty. W takim przypadku najczęściej nasila się działania sprzedażowe i promocyjne chcąc dotrzeć do większej liczby nabywców z określonej niszy.
Strategia Rozwoju rynku. Wejście z dotychczasowym produktem na nowe rynki. Jest stosowana przez przedsiębiorstwa, które nie mają możliwości penetracji rynku na którym są obecne. Stosowana w 2 wariantach:
Strategia Rozwoju produktu. Wdrażana w przypadku braku jakiejkolwiek możliwości rozwoju rynku. Tym razem jednak zakłada, że przedsiębiorstwo nie będzie rozszerzało dystrybucji czy intensyfikowało promocji dotychczasowego asortymentu, lecz będzie pracowało nad wprowadzeniem całkowicie nowego produktu. Nowy produkt ma wzbudzić zainteresowanie wśród obecnych odbiorców dotychczasowego produktu.
Strategia dywersyfikacji. Polega ona na oferowaniu nowych produktów na nowych rynkach. Najbardziej ryzykowna i kosztowna strategia. Łączy strategie rozwoju produktu i rozwoju rynku.
Podsumowując:
Macierz Ansoffa jest prostym narzędziem do planowania co zrobić w sytuacji gdy zauważymy że sprzedaż naszych usług przestaje wzrastać. Łatwo wtedy wybrać jedną strategię i realizować ją do momentu gdy i ona wyczerpie swoją formułę.