Nie jest artykuł o testowaniu szczepionek, leków ani innych substancji na ludziach. Przedstawię Wam, drodzy czytelnicy, metodę która zagwarantowała sukces firmom IT dostarczającym produktów do zabawy, komunikacji czy zarządzania.
Eric Ries w swojej książce The Lean Startup opisał metodę wprowadzania i rozwijana produktu inną o dotychczasowych. Podstawowe założenie swojej metody Eric Ries zawarł w następującym stwierdzeniu:
„Sukces startupu nie jest wynikiem dobrych genów założyciela czy znalezienia się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Sukces startupu można zaplanować i wypracować, realizując odpowiedni proces, a to oznacza, że można się tego nauczyć i można uczyć tego innych”.
Ries doskonale wiedział co mówi, jest założycielem 3 start-up’ów. IMVU, do którego najczęściej odnosi się w książce, odniósł największy sukces. Takich ludzi w Dolinie Krzemowej nazywają „Seryjnym Startuperem”.
Metoda Lean Startup zakłada że w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości badania rynku, intuicje czy przekonania zarządu nie wystarczą do osiągnięcia sukcesu. Jak pokazuje doświadczenie, startup w którym założyciele poświęcają dużo czasu na poprawianie produktu ma małe szanse sukces, a duże na bankructwo. Rozwiązaniem jest oddanie klientom nie w pełni dopracowany, a następnie badanie ich reakcji i rozwijanie go w kierunku wskazanym przez zebrane w interakcji z klientem dane.
„W metodzie Lean Startup – pisze Eric Ries – eksperyment to coś więcej niż tylko teoretyczne dociekania – eksperyment jest równocześnie pierwszym produktem firmy. Jeżeli ten lub dowolny kolejny eksperyment przyniesie sukces, menedżer będzie mógł przystąpić do konkretnych działań: gromadzenia uczestników wczesnego rynku, uzupełniania kolejnych eksperymentów lub iteracji nowymi pracownikami, a wreszcie do rozpoczęcia prac nad budową produktu”.
Metoda Lean Startup opiera się o trzy etapy:
Test – udostępniamy MVP potencjalnym klientom.
Pomiar – sprawdzamy dane: ile osób, o jakich cechach, korzystało z MVP i jaki zostawili feedback.
Zwrot – zmieniamy kierunek rozwoju produktu, na taki jaki wskazują dane.
I kolejny raz powtarzamy cykl. I kolejny raz, i kolejny raz. Do skutku. Do sukcesu.
Podsumowując
Metoda zaprezentowana w The Lean Startup przede wszystkim pozwala budować produkty szybko i szybko je wdrażać. Co w przypadku startupów – będących na początku drogi – zmniejsza potrzeby finansowe. Zmniejsza też ryzyko fiaska, bo jeżeli nawet nie uda się wykryć niszy na rynku, to może da się ją wytworzyć. A jeżeli już nawet produkt nie odniesie sukcesu to mamy dane, które powiedzą nam czego oczekują klienci i jaki nowy produkt możemy im zaproponować.