Nie wiem, skąd pochodzi to stwierdzenie, ale można je znaleźć prawie wszędzie, w postach czy na plakatach. Być może to jeden z tych uniwersalnych cytatów, o poszukiwaniu celu, o motywacji do ciągłego wysiłku itd. W biznesie koncentrowanie się na stronie wejściowej: motywacji, wysiłku, nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu. Aby odnieść sukces, trzeba śledzić dane i podążać dokąd nas prowadzą. Dane są podstawą koncepcji startupu. Proces: Buduj → Mierz → Ucz się jest bazą na której Lean startup opiera swoje działanie, od ustanowienia wizji po budowanie funkcji produktu.
Żeby określić jakie dane są nam potrzebne należy wiedzieć czego chcemy się nauczyć. Musimy wiedzieć jaki wskaźnik jest kluczowym dla rozwoju naszego biznesu. Budowanie wskaźników nie jest niczym trudnym, stosujemy je od dawna. Najpopularniejszym jest chyba liczba kilometrów na godziną [km/h]. Choć ostatnio zapewne liczba zarażonych w ciągu X dni. Albo liczbę zgonów.
Pierwszym kluczowym dla biznesu wskaźnikiem jest CAC. Ten skrót oznacza Cost to Acquire Customers. Czyli ile kosztowało pozyskanie klienta w określonym czasie. Ma to olbrzymie znaczenie bo jeżeli za produkt klient płaci 50 zł a koszt jego uzyskania wynosi 50 zł to firma nie zarabia.
Drugim kluczowym wskaźnikiem jest LTV – Life Time Value. Wartość klienta w czasie oznacza ocenę przyszłych przypływów pieniężnych w wyniku relacji z nabywcą. W firmie w której pracowałem koszt pozyskania jednego klienta (CAC) wynosił nieco ponad 40 000 zł. Każdy klient zamawiał w ciągu roku za minimum (LVT) 200 000 zł.
Zatem każdy rozsądny przedsiębiorca będzie dążył do zmniejszania CAC i zwiększania LTV. Ale jak to zrobić?
Należy zbierać dane i znajdować te przydatne. Trzeba budować wskaźniki i uczyć się z nich jak najwięcej. A przede wszystkim rozwijać się.