Jak obliczyć realną cenę naszej oferty i jak zakomunikować ją naszym odbiorcom?

Cena jest pewnym miernikiem jakości produktu. To ona realnie pokazuje to ile wysiłku włożyłeś w wykonywanie swojej pracy. Dzięki niej klienci zaczynają się zastanawiać nad różnicami w ofercie Twojej i Twoich konkurentów. To wreszcie odniesienie bezpośrednie do tego czy klienta stać na nasz produkt/usługę czy nie. Ale to pewnie już wiesz. Ważne, żeby pamiętać, że cena to ostatecznie tylko materialne wyliczenie niematerialnych elementów prezentowanej oferty. Ale do rzeczy.

Prowadząc swoją firmę ponosisz koszty związane z przygotowywaniem co najmniej 13 procesów głównych firmy. Każdy z nich składa się z setek mniejszych podprocesów pozwalających na oszacowanie nakładu pracy wymaganego do wytworzenia konkretnej usługi lub produktu. I to właśnie skuteczność i nieprzeciętność w wykonywaniu tych procesów przekłada się na koszty wyprodukowania tego co oferujesz. Dokładając do tego cały ciężar marketingowy wytwarzasz pewną iluzję w głowie klienta, dlaczego warto za produkt zapłacić tyle ile on kosztuje. Weźmy przykład usługi fizjoterapeutyczne.

Żeby ją wykonać trzeba mieć wiedzę. Czasem zdobywamy ją latami pracując w różnych firmach, czasem zwyczajnie kupujemy tą wiedzę na szkoleniach, konferencjach czy z raportów. To oznacza koszt dokształcania się w wymiarze pieniężnym i czasowym. No bo za każdym razem jak jesteś na szkoleniu nie sprzedajesz swoich usług, jeżeli wykonujesz je sam/a. Tą wiedzę wykorzystujesz w pracy, ale również na planowanie strategii swojej firmy, planowanie sposobu pozyskiwania klientów, ich obsługi i samego sposobu ich pozyskiwania. Dodatkowo pewnie zatrudniać będziesz pracowników do obsługi sprzedaży, pewnie rozwijać nowe usługi, pewnie będziesz kupować jakiś sprzęt, na 100% będziesz mieć księgową do obsługi różnego rodzaju dokumentów formalnych, koniecznie trzeba przyjąć jakąś pulę klientów którzy nie będą zadowoleni i trzeba będzie obsłużyć ich reklamacje. Sporo tego.

Możesz to wykonać jedynie w określonym niezmiennym czasie 24 godzin. Odejmując sen, logistykę, życie prywatne, czynności fizjologiczne zostaje ci około 8-10 godzin dziennie na wszystkie te elementy powyżej. I to właśnie sposób na oszacowanie ceny tego co sprzedajesz. Suma kosztów rocznych przez maksymalną liczbę godzin, które będziesz fakturować lub wystawiać paragony daje ci koszt twojej godziny. Potem już tylko sprawdzasz, ile godzin zajmuje ci realizacja poszczególnych usług. Pamiętaj, że jeszcze dochodzą do tego podatki, zus i inne koszty związane z prowadzeniem lokalu. Wiem, że wtedy wychodzi dużo pieniędzy. I tak ma być, bo to ma zmusić ciebie do tego, żeby przeanalizować Twoją wartość dodaną w stosunku do konkurencji na rynku.

Oczywiście to tylko zarys. Więcej możesz przepracować ze mną w ramach indywidualnego doradztwa jakie prowadzę w Akademickim Biurze Karier UMED w roli doradcy ds. przedsiębiorczości w ramach projektu „ABK for UMED”. Zgłoszenia i wszelkie informacje znajdziesz na naszej stronie http://abk.umed.pl/category/abk-for-umed/. Zachęcam do zapisania się na konsultacje. Do zobaczenia.

 

Podziel się
Kariera UMED Employear Praca.pl Pracuj.pl Adzuna Pracuj.pl E-pracodawcy Kariera-UMED InterviewMe Gazetapraca.pl Semestr dlaStudenta.pl deMedici.pl Zarabiaj.pl Jobs.pl Portal-Medica