Baza wiedzy

Stres wpływa na nasze samopoczucie i kreatywność. Od nas jednak zależy, czy uczucie zdenerwowania przejmie nad nami kontrolę. Warto zmierzyć się z nim wcześniej, np. poprzez ćwiczenie technik relaksacyjnych oraz przygotowywanie się do rozmowy.

Jak powiedziała Virginia Satir: „Życie nie toczy się tak, jak powinno, ale jest takie jak jest. Sposób, w jaki sobie z tym radzisz, stanowi całą różnicę.” Oto kilka wskazówek:

1. Zmierz się ze stresem

Wiesz, że czeka Cię seria rozmów kwalifikacyjnych, a poczucie napięcia wpływa destrukcyjnie na Twoje emocje i zachowanie? Zmierz się z nim już wcześniej. Ujarzmienie stresu to proces długofalowy. Przydatne mogą okazać się książki, takie jak:

Uważność. Trening redukcji stresu metodą mindfuness, autorzy: Bob Stahl i Elisha Goldstein, czy Życie bez stresu, autorstwa Charlotte Watts. Można znaleźć w nich cenne wskazówki i szczegółowo opisane techniki redukujące stres.

2. Przygotuj się do rozmowy

Dobre przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej to połowa sukcesu. W ten sposób wzmocnisz pewność siebie. Dowiedz się więcej m.in. o działalności pracodawcy, utrwal wiadomości zawarte w CV, czy też przećwicz w domu przykładowe sceny rozmowy rekrutacyjnej.

W tym celu warto skorzystać z porad opublikowanych na stronie: https://porady.pracuj.pl

3. Weź głęboki oddech

Brzmi banalnie, ale jest to świetna metoda, którą możesz wykorzystać tuż przed spotkaniem. Znajdź więc ciche i wygodne miejsce, gdzie będziesz mógł na chwilkę usiąść. Zrób powolny i głęboki wdech przez nos, a następnie wydech przez usta. W trakcie tego ćwiczenia pomyśl o czymś miłym i przyjemnym.

4. Myśl pozytywnie i… uśmiechnij się

Pozytywne myśli przeganiają stres i dają efekt tzw. samospełniającej się przepowiedni. Wyobraź sobie, że rozmowa rekrutacyjna przebiegnie sprawnie, nie powtarzaj ciągle w myślach, że nie dasz rady, nie uda się itp. Pamiętaj o uśmiechu – to najprostszy i najbardziej podstawowy sygnał mimiczny. Wywołuje znakomite pierwsze wrażenie i wprawia nas w dobry nastrój.

Rozwój osobisty w trakcie studiów zwiększy Twoją atrakcyjność na rynku pracy i wpłynie na poziom satysfakcji. W tym celu możesz czytać książki pomagające pozbyć się niekorzystnych nawyków albo słuchać inspirujących nagrań, które zmotywują Cię do działania. Na te czynności nie musisz poświęcać dużej ilości czasu – wykorzystuj przerwy między zajęciami i wolne weekendy.

Sposób 1: Stały kontakt z literaturą

Wieczorem lub w wolnej chwili warto sięgnąć po ciekawy artykuł albo książki poszerzające horyzonty. Są one doskonałym źródłem wiedzy, inspiracji i motywacji. Dzięki nim można spojrzeć na wiele spraw z innej perspektywy. Poza tym czytanie książek znakomicie pobudza wyobraźnię.

Sposób 2: Słuchanie podcastów

Inną metodą samodoskonalenia jest słuchanie wartościowych podcastów. Mogą one dotyczyć tematyki biznesowej, psychologicznej czy motywacji. Wystarczy zaopatrzyć się w słuchawki i zabierać je ze sobą do tramwaju, autobusu czy na siłownię.

Sposób 3: Udział w warsztatach i szkoleniach

W Internecie można znaleźć wiele ciekawych kursów – również bezpłatnych, z których można skorzystać bez wychodzenia z domu. To doskonała okazja, żeby zdobyć nowe kompetencje. Wiele firm oferuje również szkolenia stacjonarne, podczas których zdobędziesz aktualną wiedzę z danej dziedziny.

Sposób 4: Korzystanie z użytecznych aplikacji

Smartfon jako urządzenie wielofunkcyjne towarzyszy nam w codziennym życiu. Warto zatem zainstalować kilka użytecznych aplikacji, np. do przyswajania słówek i zasad gramatycznych z języka angielskiego albo ułatwiających organizację codziennych obowiązków – nauczysz się w ten sposób lepszego zarządzania czasem.

Sposób 5:  Tworzenie tablicy inspiracji

Środowisko, w jakim przebywasz, wpływa na Twoje samopoczucie i stopień motywacji do działania. Warto zatem stworzyć miejsce, które budzi pozytywne emocje i dodaje energii – tablica inspiracji z ulubionymi cytatami, zdjęciami z podróży i motywującymi obrazkami doskonale sprawdzi się w tej roli.

Więcej porad znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl

Przygotowując się do rozmowy rekrutacyjnej, nie zapominaj o zasadach savoir-vivre i etykiecie biznesowej. Ważne, żebyś nie próbował przejmować kontroli nad przebiegiem spotkania. Pamiętaj także o życzliwym nastawieniu, które wpływa na atmosferę.

Niewłaściwa postawa wobec rekrutera i niekulturalne zachowanie mogą sprawić, że będziesz mieć problem ze znalezieniem pracy. Kluczowe aspekty, na których warto się skupić, to:

1. Punktualność

Spóźnienie świadczy o braku szacunku. Zbyt wczesne przybycie również nie jest wskazane, ponieważ może zostać odebrane jako próba „wymuszenia” wcześniejszego spotkania. Na rozmowę z rekruterem najlepiej przybyć 10 minut przed wyznaczoną godziną. W tym czasie możesz zostawić płaszcz w szatni, poprawić fryzurę, wypić kawę, przejrzeć CV itp.

2. Pytania i odpowiedzi

Ważne, żebyś uważnie słuchał słów rekrutera i odnosił się do jego wypowiedzi. Komunikatywność to dla pracodawców ważna kompetencja. W trakcie rozmowy nie należy przerywać. Dobrze jest również zadawać pytania, ponieważ świadczy to o zaangażowaniu. Ważne, żeby odnosić się do kwestii, które nie zostały wcześniej omówione.

Co warto sprawdzić przed pierwszą rozmową? Przeczytaj w artykule: https://porady.pracuj.pl/student/5-rzeczy-ktore-warto-sprawdzic-przed-pierwsza-rozmowa-kwalifikacyjna/

3. Zachowanie

Utrzymywanie kontaktu wzrokowego, panowanie nad mimiką, przyjęcie pozycji ciała, która jest komfortowa, a jednocześnie wyraża szacunek dla rozmówcy – warto dbać o to w trakcie rozmowy. Ziewanie, rozglądanie się dookoła, nerwowe stukanie palcami o blat to zachowania, których lepiej unikać. Zwróć również uwagę na kulturę języka. Duże znaczenie ma także powitanie. Osoba o wyższej pozycji jako pierwsza wyciąga rękę – w tym przypadku rekruter, który prowadzi spotkanie.

4. Strój

Ważne, żeby ubiór był schludny i adekwatny do okoliczności. Strój zależy m.in. od dress code’u obowiązującego w firmie. Przykładowo, w banku może pojawić się wymóg dotyczący garnituru/garsonki. Niezależnie od stanowiska, warto unikać krzykliwych kolorów i wzorów. Niewskazane są krótkie spodenki, bluzki bez rękawów, spódniczki mini, sandały itp.

W życiu zawodowym liczy się nie tylko solidne wykształcenie i zdobycie cennego doświadczenia. Pracodawcy poszukują pracowników, którzy potrafią doskonale odnaleźć się w zespole i jasno wyrażają swoje pomysły. W rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych pomaga m.in. słuchanie rozmówcy, wysyłanie precyzyjnych komunikatów, czytanie książek czy budowanie relacji poza pracą.

Sposób 1: Słuchanie, co inni mają do powiedzenia

Podczas rozmów skupiamy się najczęściej na przekazaniu informacji odbiorcy i nie koncentrujemy się szczególnie na usłyszeniu odpowiedzi. To duży błąd, jeśli chodzi o dobrą komunikację. W ten sposób często powstają niechciane nieporozumienia, które rzutują na wykonywany projekt, a nawet późniejsze relacje z innymi osobami w pracy. Podczas konwersacji należy starać się dokładnie wsłuchiwać w wypowiedzi rozmówcy – najlepiej przecież ćwiczyć komunikację w praktyce.

Sposób 2: Tworzenie skutecznych komunikatów

W rozwijaniu komunikatywności niezbędne będzie opanowanie umiejętności jasnego wyrażania swoich myśli lub emocji. Dzięki temu odbiorca od razu zrozumie nasz przekaz, bez wyciągania nieprawidłowych wniosków. Nie powinniśmy zanadto zastanawiać się nad reakcją drugiej strony na nasze pomysły i spostrzeżenia. Warto pokonać własne wewnętrzne bariery i wyrażać się w sposób precyzyjny.

Sposób 3: Poszerzanie słownictwa dzięki czytaniu

Im bogatszy staje się nasz język, tym łatwiej będzie nam komunikować się z innymi i dobierać słowa do sytuacji. W tym celu należy po prostu poświęcać czas na dobrą lekturę. Czytanie książek i artykułów znakomicie rozwija elokwencję.

Sposób 4: Budowanie relacji poza pracą

Dobrze jest poznać się ze współpracownikami na płaszczyźnie prywatnej. Wspólne spotkania po godzinach służbowych pozwolą stworzyć silniejsze więzi, co przełoży się pozytywnie na pracę w zespole. Wówczas będzie zdecydowanie łatwiej wypracować efektywny sposób komunikacji, co uchroni nas przed powstawaniem nieporozumień. Trzeba pamiętać, że każda osoba jest inna, dlatego przydatne okaże się indywidualne podejście do każdego współpracownika.

Przeczytaj również: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/bola-cie-plecy-oto-6-szybkich-cwiczen-do-wykonania-w-pracy

Praca.pl Pracuj.pl Adzuna Pracuj.pl E-pracodawcy InterviewMe Gazetapraca.pl Semestr dlaStudenta.pl deMedici.pl Zarabiaj.pl Jobs.pl Portal-Medica