18/09
2020

Stres egzaminacyjny

Czy na samą myśl o egzaminie czujesz jak przyśpiesza Ci bicie serca albo czujesz ścisk w żołądku, odłożyłeś naukę na ostatnią chwilę, a teraz gnasz z materiałem jak chomik  w kołowrotku?. A może wręcz przeciwnie uczysz się systematycznie, masz całkiem niezłe oceny ale i tak zaraz przed egzaminem pojawiają się w twojej głowie negatywne wizje, że nie zdasz tego egzaminu? Prawdopodobnie dopadł Cię stres egzaminacyjny.

Brak koncentracji, pustka w głowie, zaburzenia trawienia, bóle mięśni i głowy to tylko niektóre z objawów silnego stresu. Stres może wyzwolić w nas siły mobilizujące do nauki ale w momencie kiedy przewyższa nasze osobiste zasoby może też stać się przyczyną naszego niepowodzenia http://abk.umed.pl/stres/

Stres potrafi odebrać nam 50% wiedzy, jak więc pokonać stres i podejść do egzaminu bez tak zwanej spiny tak aby stres nas nie sparaliżował?

  1. Naucz się zarządzać sobą w czasie. Nic odkrywczego, a jednak. Ilu z nas robi rzeczy na ostatnią chwilę ? Jednak uczenie się na ostatnią chwilę niesie za sobą ryzyko, że nie zdążymy opanować całego materiału. Im bliżej terminu tym mniej czasu i tym poziom stresu rośnie. Jeśli czujesz, że czas ucieka Ci przez palce złap go https://www.youtube.com/watch?v=VF9YFJzIkQ4&ab_channel=NAGRYWKI
  2. Nastaw się pozytywnie ! Nasze nastawienie ma ogromne znaczenie, jeśli jak mantre przed egzaminem powtarzasz sobie, że go nie zdasz to nie tylko zwiększasz poziom stresu ale wypowiadasz swoje życzenie. Nasze myśli i słowa mają ogromną moc sprawczą. Jeśli więc projektujemy sobie w głowie niezdany egzamin to jest to tzw. samospełniające się proroctwo czyli zjawisko polegające na tym, że określone oczekiwania w stosunku do pewnych zachowań lub zdarzeń wpływają na te zachowania lub zdarzenia w sposób, który powoduje spełnienie oczekiwań. Zmień więc swoje nastawienie i wyczyść swoją głowe z negatywnych myśli. W tym miejscu polecane metody:  http://abk.umed.pl/wizualizacje/  http://abk.umed.pl/studenci/wielka-piatka/abk-na-chilloucie/mindfulness/
  3. Zadbaj o odpowiednią higienę snu. Uczenie się po nocach tuż przed egzaminem może okazać się mało efektywną metodą. Sen jest nam niezbędny dla prawidłowego funcjonowania mózgu. Ciężko skoncentrowa się na egzaminie po niesprzespanej nocy. Badania na prestiżowym MIT ujawniły, że jedna porządnie przespana noc przed ważnym testem nie wystarczy. Trzeba się wysypiać regularnie. Więcej o znaczeniu snu: https://www.nature.com/articles/s41539-019-0055-z
  4. Zrelaksuj się. Nie samą pracą i nauką człowiek żyje. Musimy rgularnie ładować nasze życiowe baterie. Wybierz formę relaksu która najbardziej ci odpowiada. Podpowiedzi znajdziesz tutaj http://abk.umed.pl/techniki-radzenia-sobie-ze-stresem/

Dobre przygotowanie do egzaminu, pozytywne nastawienie, odpowiednia higiena snu, czas na odpoczynek ale i aktywność fizyczna i odpowiednia dieta są  w stanie wpłynąć na złagodzenie skutków stresu egzaminacyjnego.

 

 

Podziel się
Praca Gowork.pl Kariera UMED Employear Praca.pl Pracuj.pl Adzuna Pracuj.pl E-pracodawcy Kariera-UMED InterviewMe Gazetapraca.pl Semestr dlaStudenta.pl deMedici.pl Zarabiaj.pl Jobs.pl Portal-Medica